Dela sidan på sociala medier

Lättläst information om Grästorps kommun

Här finns lättläst information om Grästorps kommun.

Kommunen har hand om barnomsorg, skolor och vård till de äldre. Kommunen sköter även gator, vatten, avlopp och parker. I Grästorps kommun bor ungefär 5 620 personer.

Grästorp ligger söder om sjön Vänern och mitt i Västra Götaland.

Vad kommunen arbetar med

Grästorps kommun sköter barnomsorgen, skolorna och vården av de äldre. Kommunen ser också till att gator och parker är rena och att bilar kan parkera.

Kommunens organisation är indelad i olika verksamheter. De sköter det mesta i samhället åt dem som bor i Grästorps kommun. Verksamheterna heter bildningsverksamheten, social verksamhet, teknisk verksamhet och allmän verksamhet.

Vem bestämmer i kommunen?

I kommunen är det valda politiker som bestämmer vad de anställda tjänstemännen ska göra. Politikerna är valda av människorna som bor i Grästorps kommun. Politikerna arbetar i olika grupper. Den största gruppen bestämmer mest och heter kommunfullmäktige.

En annan grupp politiker kallas kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen hjälper till med saker som man ska prata om i kommunfullmäktige.