Dela sidan på sociala medier

Artikeln publicerades 21 oktober 2016

Nya toppresultat för hemtjänsten i Grästorp

Maria S Möller, chef för hemtjänsten i Grästorp. Foto: Margaretha Valdemarsdotter

Från att hemtjänsten i Grästorp tidigare varit en bland de sämsta kommunerna i landet på att ta hand om sina äldre har trenden äntligen vänt. Det visar Socialstyrelsens senaste undersökning, där närmare 100 äldre i Grästorp deltagit.

- De är så vänliga och hjälpsamma, jag får all hjälp jag ber om, säger Gulli Andersson Back, 92, som får hjälp av hemtjänsten 5-6 gånger per dag.

Enligt Socialstyrelsens undersökning får nu Grästorps hemtjänst högsta betyg i landet när det gäller hur personalen utfört sina arbetsuppgifter, om de kommit på avtalad tid och om de i förväg meddelat om tillfälliga förändringar.

- Jag är otroligt stolt över min personal, säger Maria S Möller, chef för hemtjänsten i Grästorp.

Under åren 2011-2012 var Grästorps hemtjänst bland de dyraste i landet. I snitt låg kostnaden på 270 000 kronor per brukare under 2011, vilket är nästan dubbelt så mycket som snittkommunen. De främsta orsakerna till de skenande kostnaderna berodde framförallt på bristande schemaplanering och övertid bland personalen.

För att få balans i kostnaderna kopplade Grästorps kommun in konsulter. Åtgärderna som följde blev drastiska och gick i stort sett ut på att hemtjänstpersonalen fick kortare tid med varje brukare, varpå missnöjet spred sig både bland brukare, personal och anhöriga.

- Jag var förmodligen den mest utskällda hemtjänstchef i landet när jag för två år sedan tillträdde för att reda ut missnöjet i organisationen och bland brukarna, minns Maria S Möller .

Jag ville ha en ny utmaning. Och det fick jag. Vi hade lågt förtroende och låga resultat och jag hade aldrig sett en personalgrupp med så mycket frustration. Maria S Möller

Hårt jobb gav resultat

Efter ett hästjobb från alla inblandade visar nu de nya siffrorna från Socialstyrelsen att det går åt rätt håll.

- Vändningen kom när Maria S Möller tillträdde som ny chef. Plötsligt hade vi någon som såg oss. Och blir man sedd gör man ett bra jobb, säger en nöjd Anna Lundberg, som jobbat som undersköterska i hemtjänsten i Grästorp i tio år, och som avslöjar att hon var väldigt nära att säga upp sig i och med neddragningarna.

Gruppledaren Birgitta Karlsson har jobbat inom hemtjänsten sedan början av 80-talet. Hon håller med om att det tidigare funnits stor frustration bland personalen men gläds nu åt Socialstyrelsens undersökningsresultat och att stämningen bland personalgruppen och brukarna blivit bra igen.

- Vi har fått in mer personal och har färre vikarier. Vi har äntligen blivit en trygghet för brukarna. Och sedan vi genomförde ett så kallat team-möten en gång i månaden med sjuksköterska, arbetsterapeut, undersköterska, biståndshandläggare och enhetschef, har vi fått en mycket bättre överblick över varje brukare och personalgruppens arbetssituation, säger Birgitta Karlsson.

Hur mycket har brukarna tagit skada av det som skedde?

- Förhoppningsvis ingenting. Tack och lov inträffade heller inga incidenter under den här perioden. Patientsäkerheten har varit god enligt medicinskt ansvarig sköterska, Carina Arvidsson som följt avvikelsehanteringen väldigt noga. Nu är brukarna lika nöjda som vi. Och det har vi nu äntligen också fått kvitto på i undersökningen, säger Maria S Möller, som också poängterar att utvecklingsarbetet bara har börjat.

Lars Åkerblom, 90, och undersköterska Anna Lundberg, hemtjänsten i Grästorp. Foto: Margaretha Valdemarsdotter

Om undersökningen

Totalt svarade 94 714 personer på Socialstyrelsens enkät för äldre med hemtjänst i landet, vilket är 65,4 procent av de tillfrågade. Andelen svarande för Grästorps hemtjänst var mellan 60 -80 procent. Undersökningen genomfördes under våren 2016.

Maria S Möller, chef hemtjänsten i Grästorp

Webb-TV om hemtjänsten