Dela sidan på sociala medier

Träningsprogram

Grästorps kommun har flera träningsprogram för till exempel yoga, kondition och kontoret som du kan ladda ner. Du kan också få ett personligt träningsprogram genom vår friskvårdskonsulent.

Du behöver inte gå till ett gym eller träna i grupp för att komma i form. Här hittar du flera träningsprogram som du kan ladda ner, skriva ut och sedan använda hemma, ute eller på valfri lämplig plats.

Varje program innehåller utförlig information om hur övningarna går till och hur länge varje övning ska utföras.

Öppnar du filen på en dator och klickar på den blåa texten till vänster kan du även se video snuttar av övningarna.

Använder du en utskrift av programmet finns det en QR kod som du kan skanna med din mobil för att se hur övningarna går till.

Individuellt träningsprogram

Om du är intresserad av ett träningsprogram som anpassas efter dina förhållanden, kontakta Johan Deiver Kylbrink och boka tid på telefon 0514-58106 eller via e-post: johan.kylbrink@grastorp.se.

Yoga

Yoga betyder föreningav själ, sinne och kropp, och är en fysisk , mental och andlig disciplin medursprung i forntida Indien. Flera olika aspekter av yoga tas upp ihinduiska skrifter som exempelvis Bhagavad-Gita, Veda och Upanishaderna.

Ladda ned ditt yoga pass härPDF

Konditionsträning

Att träna hjärtat är viktigt och konditionsträning kan vara så mycket mer än att springa i löpspåret.

Ladda ner förslag på konditionsträningPDF

Enkla övningar för hemma bruk

Din egen kroppsvikt är egentligen det enda redskap du behöver för att bli starkare. Här finns övingar för hela kroppen som du kan göra var som helst - utan redskap.

Lägg 20 minuter om dagen på träning så märker du snabbt av resultatet!

Träningsprogram utan redskapPDF

Kontorsövningar

Det är viktigt att röra på sig under arbetsdagen! När vi sitter stilla går de enzymer som bryter ner fett ned med 90 procent. För varje timme vi sitter ökas risken för hjärtsjukdommar med 18 procent vare sig du är i god kondition eller inte.

Här kommer några tips på att öka både cirkulationen och ämnesomsättningen, det vill säga att du kan bränna fett samtidigt som du jobbar:

1. Drick vatten och grönt te. Vatten och grönt te är antagligen era främsta vapen för att öka ämnesomsättningen under dagen.

Kroppen mår bra av vattenintag av flera anledningar:

  • Kroppens organ fungerar bättre
  • Slaggprodukter sköljs ur kroppen
  • Hår ( om vi har något) och hy blir snyggare och muskler och leder får spänst och rörligheten förbättras av regelbundet vattenintag
  • Mättnadskänsla.

2. Ät lunch i lugn och ro.

3. Fastna inte framför datorn! Sitter du för länge släpper kroppen lös ett hormon som heter kortisol, som är ett stresshormon som bygger fett. Så upp och rör på dig var tjugonde minut!

Träna som om det gällde livet, för i slutändan gör det ju faktiskt det.

Kontorsövningar som du kan göra på jobbetPDF

Avslappning

Att kunna slappna av är väldigt viktigt för kroppen, som behöver återhämtning för att hålla sig frisk. Så glöm inte att även ta det lugnt. Om du har svårt för att bli avslappnad kan du använda dig av det här programmet:

Här laddar du ner avslappningsprogrammetPDF