Dela sidan på sociala medier

Artikeln publicerades 8 november 2017

Arena Skubbet nytt projektnamn för förstudie av skidtunnel

Nu är det klart. Arena Skubbet blir det nya projektnamnet för förstudien av det aktivitetscenter med inomhusskidanläggning som kan bli verklighet i Grästorp i framtiden. Projektgruppen har nyligen enats om namnet som de menar är både enkelt och lokalt väl förankrat.

Under tisdagens möte visade skidexpert Per-Åke Yttergård hur en framtida tunnelsträckning kan komma att se ut om projektet blir verklighet. Yttergård är ett känt namn inom Svenska Skidförbundet och var med och byggde Sveriges första skidtunnel i Torsby 2006.

- Han är en väldigt viktig del i vår förstudie, säger Mona Wesslèn, projektledare för förstudien av Arena Skubbet.

Även Johan Engström från Svenska Turistrådet Västsverige fanns på plats under tisdagens möte där han gav tummen upp för idén om Arena Skubbet. Han menar att en arena kan få ett högt attraktionsvärde för såväl turister som för lokal invånare. Dessutom ligger konceptet helt rätt, såväl geografiskt som i tid.

-Under arbetets gång kommer Johan Engström både följa och stötta oss i processen eftersom den ligger helt i deras intresse, säger Mona Wesslén.

Skidexperten Per-Åke Yttergård från Svenska Skidförbundet visade hur en kommande tunnelsträckning kan komma att se ut.

Under tisdagens möte informerade Per-Åke Yttergård om byggmaterial som bland annat betong, komposit eller plåt som är aktuella byggmaterial vid ett skidtunnelbygge.

Yttergård kommer ta fram en jämförelsebild av skidtunneln utifrån byggmaterialen för att komma fram till det bästa alternativet.

Projektgruppen består av åtta deltagare från kommun, Näringslivssamverkan Grästorp, förening och entreprenörer. De hoppas ha ett första utkast av förstudien klar till årsskiftet.

- Det är många delar som ska fasas ihop i förstudien av Arena Skubbet som består av skidtunnel, inomhusarena, utomhusmiljö och utomhusaktiveter. Men vårt arbete går enligt tidsplanen. En sak som vuxit sig starkare under arbetets gång är att utveckla tillgänglighetsperspektivet då vi tror att detta kan vara en nyckel till framgång, säger Mona Wesslén.

Förstudien Arena Skubbet finansieras helt av EU-medel med drygt 380 000 kronor via Leader Nordvästra Skaraborg.