Dela sidan på sociala medier

Här publiceras nyheter och aktuella händelser från Grästorps kommun.

• Kan du öppna ditt hem eller dela med dig av din tid?

Det finns barn och unga som inte kan bo hemma eller behöver stöd. De är i behov av en vuxen utöver sina föräldrar – någon som kan finnas där ibland, ofta eller hela tiden.

• Från analogt till digitalt

Arbetsgruppen på Daglig verksamhet Paletten i Grästorp har länge funderat på hur skulle kunna digitalisera deras aktivitetsschema för att göra det mer tillgängligt för brukarna och samtidigt minska deras miljöpåverkan. Genom att utnyttja befintliga verktyg och program lyckades de äntligen hitta en bra lösning.

• Livesänt kommunfullmäktige

Kommunfullmäktiges sammanträde den 29 april livesänds. På agendan står bland annat årsredovisning och bokslut 2023 samt beslut om investering i trygghetslägenheter på Lärkfalken 9. Dessutom har interpellationer angående försäljningen av fastigheten Snipan samt cykelvägen mot Flakeberg lämnats in.

• Lunneviskolan del i forskningsprojekt

På Lunneviskolan i Grästorp pågår just nu ett forskningsprojekt om förskoleklassens och fritidshemmets matematik. Projektet är ett ULF-projekt (utveckling, lärande, forskning) och lyfter matten för de yngsta eleverna.

• Ventilbyte Jon Jespersgatan

Uppdaterad! Den 25 april byter vi flera ventiler i korsningen Jon Jespersgatan/Bergsgatan.

• Dispens för majbrasa

Enligt det nya avfallsdirektivet från EU, som trädde i kraft den 1 januari 2024, måste du nu söka dispens från kommunen om du planerar att arrangera ett valborgsmässofirande med brasa.

• Mässa lockade många besökare

Den 11 april arrangerade kommunen en mässa med fokus på digitala lösningar i vardagen.

• Rapport från medborgarrådet

Det var fullt hus på gårdagens medborgarråd! Ett stort tack till alla som kom och som ställde frågor och som engagerar sig i vad som händer i Grästorp!

• Effektivare vårdmiljö med rehabcoacher

Kommunens initiativ med rehabcoacher sprider entusiasm och kunskap bland personalen.

• Rapport från kommunstyrelsens sammanträde den 10 april

På kommunstyrelsens sammanträde den 10 april diskuterades bland annat planuppdrag, byggnation på Lärkfalken 9 och lokaliseringsutredning för räddningsstation.

• Kulturskoledag för lediga barn

Kulturskolan välkomnar K-dagslediga barn och unga att testa på olika kulturaktiviteter under en heldag den 22 april.

• Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?

Under slutet av mars skickas enkätundersökningen Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? ut. Det är en rikstäckande enkätundersökning av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänsten och på äldreboenden som görs av Socialstyrelsen.

• Välkomna på medborgarråd

Den 15 april är det dags för årets första medborgarråd. Dit är alla kommunens medborgare välkomna för information och dialog med kommunen.