Dela sidan på sociala medier

Artikeln publicerades 7 april 2025

Dialogträff om särskilt boende

Linda Björk och Jessica Boderos, enhetschefer särskilt boende

I början på mars samlades enhetscheferna för särskilt boende och ett fyrtiotal anhöriga för en dialogträff med fokus på att utveckla och förbättra kvaliteten inom äldreomsorgen. Syftet med träffen var att fånga upp synpunkter, idéer och tankar om hur vi kan skapa en ännu bättre trivsel och välbefinnande för våra hyresgäster. Vi vill att alla ska känna sig trygga och må bra!

Framtidens utmaningar och möjligheter

Socialchef Hans Ekensskär inledde träffen med att prata om de utmaningar och möjligheter som vården står inför. Andelen äldre i samhället ökar samtidigt som antalet personer i arbetsför ålder minskar. Detta innebär att vi behöver hitta nya arbetssätt och lösningar för att möta framtidens behov. Den nya socialtjänstlagen ställer också krav på ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbete inom äldreomsorgen.

Resultat från nationell enkät

Jessica Boderos och Linda Björk, enhetschefer på Vistegården och Hallers väg, presenterade delar av resultatet från Socialstyrelsens årliga enkät "Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?". Enkäten skickas ut per post varje år i mars till personer som har insatser såsom särskilt boende eller hemtjänst. Under 2024 var svarsfrekvensen låg, och vi hoppas därför på ett ökat engagemang i år. Vi uppmuntrar alla anhöriga att stötta sina närstående i att besvara enkäten. Sista dagen att svara är den 25 maj 2025.

All information om undersökningen finns på Socialstyrelsens hemsida. Länk till annan webbplats.

Kvalitet och synpunkter

Marie Jarnelid, socialt ansvarig samordnare, och Carina Arvidsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska, informerade om kommunens kvalitetsarbete inom äldreomsorgen. De berättade om de lagar och riktlinjer som styr verksamheten samt hur vi hanterar avvikelser. Dessutom presenterades den nya e-tjänsten för synpunkter och klagomål, som finns tillgänglig på kommunens hemsida. Synpunkter och klagomål är värdefulla och bidrar till att utveckla och förbättra verksamheten. Ni är alltid välkomna att vända er till oss enhetschefer med synpunkter och frågor.

Här kan du läsa mer om att lämna synpunkter och klagomål på social verksamhet.

Måltider inom äldreomsorgen

Under träffen fick vi även ta del av information från Åsa Carlstein, måltidschef, och Susanna Johansson, kock, som presenterade kökets arbete.

Deras arbete bygger på Livsmedelsverkets nationella riktlinjer för måltider inom äldreomsorgen. Stort fokus ligger på individanpassning för att tillmötesgå hyresgästernas preferenser och varierande behov i så hög grad som möjligt.

Tack till alla som deltog i träffen!

Arbete framåt

Nu arbetar vi vidare med förbättra och utveckla verksamheten utifrån era tips, önskemål och idéer. Vi ser fram emot att bjuda in till fler liknande möten i framtiden!

Diskussionsämnen

Här kan du läsa om vilka frågor och önskemål som togs upp under kvällens diskussioner:

Mat och måltider

  • Önskemål om mer information vid inflytt om möjligheten till individuella anpassningar kring maten.
  • Önskemål om att eftermiddags- och kvällsfika kan vara en smörgås eller frukt så att det inte endast blir fika.
  • Önskar helgöppet på restaurang Jon Jesper för att kunna äta/fika med sin närstående i annan miljö.
  • Önskar att det finns kryddor på borden, även fler tesorter.

Boendemiljö

  • Önskemål om blomlådor på altanerna
  • Frågor om larmknapparna
  • De vita avgränsarna behöver ses över
  • Utemiljön TH tråkig
  • Frågor om fönsterputs och städning
  • Frågor om inredning i lägenheterna
  • Fågelmatning gemensamt utrymme
  • Papperskorgar med lock önskas
  • Rullstolsburna har svårt att nå vattnet i köket i lägenheten

Aktiviteter

  • Önskemål om att man avdelningen synliggör/marknadsför aktiviteter, både veckovisa återkommande och de ”större” gemensamma. Om anhöriga vet vad som sker kan de bättre stötta sina anhöriga i att delta och kan vara med och stötta om det behövs.
  • Önskemål om att det finns aktiviteter varje dag
  • Väldigt bra toppenpersonal, engagerad
  • Förtydligande kring kontaktpersonalsuppdraget.
  • Önskemål om högläsning av tidningen
  • Upplevelsen är att man ofta sitter vid TV:n
  • Tips på aktiviteter: lösa korsord gemensamt
  • Önskemål om att vi tar upp våra Facebook-konton igen
  • Önskemål om att vi kan ha djur i verksamheten
  • Hjälpa till att skapa förutsättningar för social samvaro, finns det liknande intressen bland hyresgästerna? Bra att underlätta för dem som själva har svårt att ta kontakt.
  • Tips – Orust kommun, 5-åringar äter i matsalen med de äldre någon gång i veckan
  • Hyresgästerna behöver mer stöd och hjälp för att delta i aktiviteter
  • Önskemål om att kunna boka parcykeln