Dela sidan på sociala medier

Artikeln publicerades 24 oktober 2025

Uppdatering från bildningsverksamheten

Under hösten fortsätter arbetet för en trygg, inkluderande och kvalitativ utbildning i Grästorps kommun. Skolinspektionen har avslutat sitt tillsynsärende av Nya Centralskolan, ett nytt skolsocialt team är på väg att startas upp och flera initiativ pågår för att stärka samverkan, elevinflytande och skolmiljö. Samtidigt blickar vi framåt mot framtidens Lunneviskola och ett ännu närmare samarbete mellan skola och arbetsliv.

Det händer mycket just nu inom bildningsverksamheten i Grästorps kommun – från nya satsningar och avslutade tillsynsärenden till framtidsprojekt och elevinflytande.

Tillsynsärendet stängs

Som vi tidigare informerat om har Skolinspektionen nu beslutat att avsluta ärendet med den riktade tillsynen av Nya Centralskolan. Tack vare det gemensamma arbetet i verksamheten har vi tagit viktiga steg framåt, och vi fortsätter nu att arbeta med fokus på en skola och utbildning av hög kvalitet för alla elever.

Skolinspektionens kvalitetsgranskning

Skolinspektionen har meddelat att de inte kommer att genomföra den planerade kvalitetsgranskningen av huvudmannen. Bakgrunden är att myndigheten nu ser över sin granskningsmodell för att säkerställa att den överensstämmer med aktuell forskning och vetenskaplig grund. Det innebär att Grästorps kommun som huvudman inte kommer att granskas under hösten.

Nytt skolsocialt team i samverkan med social verksamhet

Vi är glada att kunna berätta att bildningsverksamheten i Grästorps kommun har beviljats medel från Delregionala nämnden östra (DRNÖ) för att starta upp ett skolsocialt team tillsammans med social verksamhet.

Syftet med satsningen är att stärka det förebyggande och främjande arbetet kring barn och elevers närvaro, trygghet och utveckling. Det skolsociala teamet kommer att arbeta nära skolorna, elevhälsan och social verksamhet för att bidra till tidiga insatser och ökad samverkan kring elever i behov av stöd.

Inom kort startar rekryteringen av en socialpedagog som blir en del av teamet, medan social verksamhet parallellt rekryterar en socionom. Tillsammans kommer de att utgöra grunden för det nya skolsociala teamet.

Vi ser mycket fram emot att utveckla detta arbete vidare och återkommer med mer information längre fram!

Bildningsverksamhetens enkätundersökning till vårdnadshavare

Under höstterminen genomförde bildningsverksamheten en enkätundersökning bland slumpvis utvalda vårdnadshavare på Lunneviskolan och Nya Centralskolan. Syftet var att få ett underlag för det fortsatta arbetet med att förbättra samverkan mellan skola och hem, som en del i utvecklingen av våra verksamheter.

Tyvärr var svarsfrekvensen för låg för att resultaten ska kunna användas som statistiskt underlag. Vi kommer därför att utgå från och arbeta vidare med det material som framkom i Skolinspektionens enkätundersökningar, som ger ett mer säkerställt underlag för vårt fortsatta arbete.

Styrgruppens arbete

I samband med Skolinspektionens tillsyn togs en handlingsplan fram tillsammans med Sveriges Lärare. En styrgrupp bestående av lärare från samtliga årskurser, representant från elevhälsan, Sveriges lärare samt rektor som överser arbetet med handlingsplanen. konstaterar att flera av de åtgärder som beslutats nu är genomförda. Det fortsatta arbetet med bland annat rutiner, arbetsmiljö och andra utvecklingsområden behöver nu drivas vidare lokalt på respektive skola, under ledning av rektor.

Styrgruppen kommer att träffas igen den 12 november för att följa upp arbetet och säkerställa att det fortsätter i enlighet med handlingsplanen.

Eleverna engagerade i trygghetsarbetet

Just nu arbetar elevråden på våra skolor aktivt med att se över ordningsreglerna och planerna för att motverka kränkande behandling, diskriminering och trakasserier. Syftet är att elevernas perspektiv ska få stort genomslag i det gemensamma arbetet för en trygg, inkluderande och respektfull skolmiljö.

Klassråd och elevråd har en viktig roll som referensgrupper i skolans förbättrings- och utvecklingsarbete. Genom deras engagemang stärks elevernas inflytande, ansvarstagande och delaktighet i att forma en skola där alla trivs och får möjlighet att utvecklas.

Medborgardialog

Bildningsutvecklingsutskottet bjuder in till medborgardialog . Dialogen syftar till att ta tillvara på tankar och idéer kring samverkan och utveckling inom bildningsverksamhetens. Under kvällen kommer även resultatet från Skolinspektionens avslutade tillsyn av Nya Centralskolan att lyftas. Inbjudan och mer information kommer inom kort.

Övningskola och VFU

Bildningsverksamheten i Grästorp har under drygt två år haft ett nära och givande samarbete med Högskolan Väst som övningsförskola och övningsskola. Under denna tid har vi tagit emot ett stort antal lärarstudenter för verksamhetsförlagd utbildning (VFU), och utvärderingar visar att studenterna är mycket nöjda med sin tid hos oss.

Högskolan Väst lyfter fram den höga kvaliteten på vår VFU och uttrycker stor uppskattning för samarbetet. våra erfarenheter och arbetssätt på ett kommande dialogforum i höst – ett fint erkännande för det engagemang och den professionalitet som våra medarbetare visar i mötet med framtidens pedagoger.

Modern arbetslivsorientering - MOA

Kommunstyrelsen har fattat ett inriktningsbeslut att Bildningsverksamheten ska arbeta enligt modellen Modern Arbetslivsorientering (MOA). Modellen, som utvecklats i Varbergs kommun, stärker elevers karriärlärande och valkompetens genom att koppla undervisningen närmare arbetsliv och omvärld.

Genom aktiviteter som SKAL (Skola och arbetsliv) i samarbete med Axima, KOLL (Kul och lärorikt lärande) med Åse-Viste Sparbank, Framtidsmässan och PRAO får eleverna möta olika yrken och branscher.

Syftet är att skapa ett motiverande och meningsfullt lärande där elever utvecklar drivkraft, självkännedom och framtidstro inför kommande studier och yrkesliv.

Ombyggnation Lunneviskolan

Nu är förstudien för ombyggnationen av Lunneviskolan i gång. Arbetet har startat och arkitekterna samarbetar nära med elever, lärare, rektor och medledare från flera verksamheter för att samla erfarenheter och idéer inför det kommande förslaget. Alla deltagare har intervjuats av arkitekten för att fånga in idéer och tankar från flera olika professioner.

Efter en första rundvandring och dialog om skolans styrkor och utmaningar väntar nu workshops där olika perspektiv får bidra till att forma framtidens skola. Framåt planeras också omvärldsbevakning med studiebesök på andra skolor, och en enkät till vårdnadshavare kommer att skickas ut via Edlevo för att ta del av deras tankar kring skolans inre och yttre miljö.