Dela sidan på sociala medier

Artikeln publicerades 4 december 2025

Stort tack till alla som deltog i medborgardialogen – så här sammanfattar vi kvällen

På måndagens medborgardialog samlades tjänstepersoner, förtroendevalda och engagerade vårdnadshavare och kommuninvånare för att dela sina perspektiv på barnens trygghet, lärande och skolmiljö. Samtalen visade på en stark vilja att samarbeta, stärka kommunikationen och skapa goda förutsättningar för alla barn och elever.

Ett stort tack till de medborgare och kommuninvånare som kom på medborgardialogen i måndags! På plats fanns ordförande för bildningsutvecklingsutskottet, bildningschef, rektorer, lärledare och elevhälsa för att prata om Skolinspektionens tillsyn och bildningsverksamhetens kvalitetsarbete. Efter det hölls ett dialogcafé med frågor som kretsade kring hur vi tillsammans kan arbeta med samverkan, hur vi tillsammans kan bidra med positiva normer och värden och hur vi tillsammans kan arbeta för en förskola och skola att vara stolta över, där barn och elever mår bra, är trygga och utvecklas.

Nedan följer en sammanfattning av anteckningarna från medborgardialogen. Resultaten från medborgardialogen tas med till bildningsutvecklingsutskottet och vidare till kommunstyrelsen, och så kommer vi ta med oss idéer och önskemål i vårt vidare arbete i bildningsverksamheten.

Engagemang från hemmet gör skillnad

Medborgardialogen lyfte fram ett stort engagemang för barnens lärande, trygghet och välmående. Ett återkommande tema var vikten av vårdnadshavarnas deltagande – både elever och personal upplever att barn märker när vuxna runt dem är engagerade. Samtidigt lyfts en önskan om att fler föräldrar deltar i möten och dialoger, och många ser behov av strukturer som gör det lättare för föräldrar att mötas och samarbeta. Exempel som klasslistor, föräldraföreningar, tydliga kontaktvägar och mer varierat innehåll på föräldramöten lyfts som sätt att stärka gemenskapen.

Tydligare och mer samstämmig kommunikation

Dialogen visar också på betydelsen av tydlig och likvärdig kommunikation mellan skola och hem. Vårdnadshavare uppskattar när personalen bryr sig, hör av sig och visar engagemang, och flera efterfrågar tydligare information om hur eleverna utvecklas. Det gjordes även reflektioner kring att kommunikationen kan upplevas olika mellan årskurser och skolor, vilket skapar förväntningar på en mer samordnad och enhetlig linje.

Bredare samverkan

Ett centralt budskap handlade om samverkan i ett bredare samhällsperspektiv. Föräldrar uttrycker att skolan inte kan bära hela ansvaret för fostran och värdegrundsarbete utan att detta behöver vara ett gemensamt uppdrag mellan familjer, förskola, skola, föreningar och andra samhällsaktörer. Flera ser därför möjligheter i att stärka samarbetet med exempelvis föreningslivet, BVC och tandvården, samt att skapa fler mötesplatser där gemensamma frågor kan diskuteras. Förslag om seniora skolvolontärer som extra vuxna i skolmiljön lyftes som sätt att bidra till trygghet och relationsskapande.

Gemensamt språk och gemensamma normer skapar trygghet

När det gäller normer och värden uttrycktes en tydlig uppskattning för det gemensamma ställningstagande som bildningsverksamheten gjort kring språkbruk och bemötande. Vårdnadshavare beskriver att arbetet har gett resultat och att det märks när vuxna, både i skolan och hemma, står enade kring vilka uttryck och gränser som gäller. Flera menade att dialogen kring språkbruk också har stärkt relationen mellan hem och skola och gjort det lättare för föräldrar att stödja barnen i samtalen hemma. Samtidigt lyftes utmaningar kopplade till sociala medier, spel och bekräftelsekultur, vilket ytterligare förstärker behovet av gemensamma normer och tydliga vuxna.

Trygghet, vuxennärvaro och resurser

Trygghet och bemanning var också återkommande frågor. Många uppskattar när det finns fler vuxna synliga i skolmiljön och beskriver att de upplever positiva effekter i barns trygghet och uppförande. Önskemål om mindre elevgrupper och fler lärare lyftes, ofta kopplat till minskande barnkullar och frågor om ekonomiska förutsättningar.

Stolthet över personalen

Genom dialogen uttrycktes stolthet över personalen och uppskattning för att kommunikationen och omsorgen fungerar väl. Samtidigt finns en tydlig vilja att fortsätta utveckla formerna för samverkan, gemensamt ansvar och tydliga förväntningar. Flera vårdnadshavare uttryckte detta som ett samhällskontrakt där ”alla barn är allas”, och där föräldrar, skola och övriga aktörer bidrar till en gemensam riktning. Det handlar både om att skapa goda normer och om att tidigt uppmärksamma barn som kan behöva stöd.

Samsyn och en vilja att fortsätta mötas

Medborgardialogen visar således en bred samsyn: barnens trygghet, utveckling och välmående är ett gemensamt ansvar. Engagerade vårdnadshavare, nära samarbete med skolan, tydlig kommunikation och ett enat ställningstagande kring språkbruk och bemötande ses som avgörande framgångsfaktorer. Dialogen pekar också på en stark vilja att fortsätta mötas, lyssna och utvecklas tillsammans för att skapa en utbildning och skolmiljö att vara stolta över.