Dela sidan på sociala medier

Trygghetslarm

Om du känner otrygghet i hemmet och vill ha möjlighet att kontakta någon vid akuta behov, kan du ansöka om ett trygghetslarm.

Vem kan få ett trygghetslarm?

Trygghetslarm ges efter en förenklad biståndsbedömning till personer över 75 år som upplever behov av att snabbt kunna kalla på hjälp, på grund av fysiska eller medicinska orsaker. Beslutet fattas som längst upp till tre år, och följs upp om behovet ändras.

Ett trygghetslarm är första steget för att tillgodose trygghetsbehov i din egen bostad.

Insatsen trygghetslarm är avgiftsbelagd och ingår i maxtaxan för vård- och omsorgsavgifter.

Hur fungerar trygghetslarmet?

Det finns både stationära och mobila trygghetslarm. Vilket larm du får beror på dina förutsättningar och behov.

Det stationära trygghetslarmet fungerar inne i din bostad. Larmknappen som du bär på armen som en klocka eller runt halsen i ett halsband ska du alltid ha på dig. Det är vattentåligt och du kan duscha med det. Larmet fungerar bara inne i din bostad. Om du åker till sjukhus eller reser bort ska du lämna larmet hemma.

För dig som är mer aktiv men ändå upplever behov av att kunna larma när du går på promenad eller går och handlar finns det mobila trygghetslarm. Det mobila trygghetslarmet har en GPS-funktion som gör att vi ser var du är när du larmar.

Trygghetslarmet kan användas dygnet runt om det händer något som gör att du behöver hjälp i din bostad till exempel om du har ramlat. Trygghetslarmet ska inte ersätta planerade besök av hemtjänsten. Har du specifika behov av insatser ansöker man om det hos kommunens biståndshandläggare.

Vem tar emot larmet?

När du trycker på larmknappen går ett larm iväg till Larmcentralen i Lidköping. Larmoperatören kan prata med dig genom trygghetslarmets högtalare på basenheten. Har du inte möjlighet att säga något så förmedlas ändå ditt larm till hemtjänsten. Personal från din hemtjänst kommer sedan att ta kontakt eller besöka dig.

Din privata mobil eller fasta telefon abonnemang påverkas inte av trygghetslarmet.

Digitala lås och nycklar

Larmet får du hjälp med att installera av personal från Grästorps kommun. I samband med installation av trygghetslarm kommer du få ett digitalt lås på din ytterdörr. Låsenheten monteras på insidan av dörren och aktiveras när hemtjänstpersonalen knackar på dörren. Enbart personalen kan låsa upp dörren med kommunens/hemtjänstens godkända mobiltelefoner. Din nyckel används som vanligt och låsenheten påverkar inte ditt vanliga lås.

Hemtjänsten behöver dessutom ha en vanlig nyckel till dig om systemet inte fungerar. Nyckeln förvaras i låst utrymme och används enbart om det digitala låset inte fungerar.

Ta en kontakt med ditt försäkringsbolag för att försäkra dig att villkoren för hemförsäkringen gäller när du lämnar ifrån dig en nyckel till hemtjänsten eller om en tilläggsförsäkring behövs.

Har du frågor om ditt trygghetslarm?

Har du frågor kring ditt trygghetslarm eller ditt digitala lås, kontakta systemadministratör på enheten för digital teknik och service på telefon 0514-58191, måndag-fredag kl. 08:00-16:30 eller maila till digitalteknikochservice@grastorp.se

Mobilt trygghetslarm vid demens

Även personer under 75 år kan få insatsen larm som en del av en helhetslösning i syfte att tillgodose den enskildes behov i ordinärt boende. Ett mobilt larm med GPS-funktion ges efter bedömning av behovet till personer oavsett ålder med diagnostiserad demens eller minnesstörning. Bedömningen görs av arbetsterapeut.