- Du är här:
- Startsida
- Kommun och politik
- Kommunfakta
- Lättlästa sidor
- Lättläst information om miljö- och byggfrågor
Lättläst information om miljö- och byggfrågor
Här hittar du lättläst information om till exempel bygglov, lägenheter och husdjur.
Det är miljö- och byggnämnden som har hand om frågor som bygglov, fastigheter, gator, vatten, avlopp, trafik, hälsovård och energifrågor.
Bygglov
Tala om för kommunen innan du bygger, bygger om eller bygger till ditt eget hus. Det är särskilt viktigt där husen står nära varandra. Där ska du också anmäla till kommunen om du vill måla om ditt hus i en annan färg.
Lägenhet
Vill du hyra en lägenhet i Grästorp? Kommunen hyr inte ut lägenheter. Prata med en fastighetsägare. Namn och telefonnummer till personer som äger hus med lägenheter i hittar du här.
Energirådgivare
Behöver du hjälp med att se till så det du betalar för värme och vatten blir billigare? Ring vår energirådgivare på telefon 0514-581 67.
Avloppsvatten
Avloppsvatten från disk, tvätt och toalett får inte rinna ut i naturen hur som helst. På landet är det du själv som har ansvar för att naturen inte skadas av detta.
Trafik
På de flesta gator i Grästorp bestämmer kommunen hur fort du får köra. Kommuen har också bestämt hur du får parkera.
Den som har svårt att gå och och behöver parkera på en handikapp-plats kan få ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Kanske kan du få ett.
Fråga på Medborgarkontoret, telefon 0514-582 30 eller e-post: Medborgarkontoret
Hälsovårdsinspektion
Personal från kommunen besöker till exempel bensinstationer. De vill se att inget är farligt för människor eller miljö. De besöker också restauranger och affärer. Där får det inte vara smutsigt.
Läs mer om hur Grästorps kommun kontrollerar hälsan
Husdjur
I Grästorps samhälle kan du inte ha vilka djur som helst. Hund och katt får du ha. Ser du någon som inte tar hand om sina djur på ett bra sätt? Ring Länsstyrelsen på telefon: 031-60 71 72.